Włoski przewoźnik Ferrovie della Calabria (FdC) zamówił w zakładach Stadlera trzy nowe spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne o rozstawie kół 950 mm. Pojazdy zostały zaprojektowane specjalnie da potrzeb operatora. Jak podkreśla producent, Stadler jest liderem rynku pod względem pojazdów „szytych na miarę”, których na rynku włoskim sprzedał już ponad sto.
Nowe jednostki obsłużą trasę Cosenza – Catanzaro. Wprowadzenie ich do ruchu zaplanowano na rok 2027. Produkcją zajmie się główny zakład Stadlera w Bussnang.
Jak podkreśla Stadler, konstrukcja omawianych pojazdów wąskotorowych została opracowana specjalnie z myślą o specyficznych wymaganiach rynku włoskiego. Zespoły są mniejsze od oferowanych gdzie indziej i odznaczają się niższym naciskiem na oś. Pozwala im to łatwiej pokonywać najbardziej wymagające odcinki tras, np. kręte tunele. Można zamówić je w wersji z napędem zębatym, z ogniwami wodorowymi lub modułem bateryjnym. Wśród klientów Stadlera we Włoszech, oprócz FdC, są tacy przewoźnicy wąskotorowi jak apulijska Ferrovie Appulo Lucane (FAL), sardyńska Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) i piemoncka Società Subalpina di Imprese Ferroviarie (SSIF).
Nie będą to pierwsze pojazdy szwajcarskiego producenta dla tej kolei wąskotorowej. Już w roku 2007 zawarto ramowy kontrakt na spalinowo-elektryczne wagony kolei zębatej. W 2023 r. Stadler i FdC podpisali natomiast
umowę na dostawę pierwszych wąskotorowych zespołów trakcyjnych o napędzie wodorowym.
– Jestem zachwycony faktem, że sprzedaliśmy we Włoszech już ponad 100 zaprojektowanych na miarę pojazdów szynowych. Są to szczególnie złożone przedsięwzięcia, wymagające intensywnej współpracy z naszymi klientami – mówi dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Stadlera we Włoszech Maurizio Oberti. Producent zamierza utrzymać pozycję w tym sektorze.